De zoveelste maaltijdservice? Zeker. Alleen met dit verschil dat het eten dat je bij The Cool Market bestelt afkomstig is van échte chefs die hun sporen ruimschoots hebben verdiend in de culinaire wereld. Je Thaise curry wordt dus bereid door een Thaise chef, je pasta komt van een Italiaanse chef en je ijs van een top ijsbereider.
Tom licht het graag toe: ,,Andere maaltijdservices produceren alles zelf, in hun eigen keuken. Natuurlijk hebben die prima koks in dienst, maar je kunt nu eenmaal niet in alle soorten keukens specialist zijn. Daarom hebben wij ervoor gekozen om samen te werken met gerenommeerde restaurants in diverse niches die de gerechten voor ons maken. In wezen zijn wij alleen een ‘doorgeefluik’ van hun maaltijden.” De maaltijden komen vriesvers binnen, worden (nu nog) eigenhandig door Tom en Frank verpakt in een geïsoleerde kartonnen doos voorzien van droogijs van -80° C, waarna ze door hun verzendpartner Trunkrs nog dezelfde avond bij de klant thuisbezorgd worden.
De ondernemer startte The Cool Market halverwege de coronatijd, in juni 2021. ,,Ik heb altijd de drang gehad om ooit iets voor mezelf te beginnen, alleen wist ik niet precies wát. Ik kookte vaak in het weekend en vroor het dan in. Op een gegeven moment dacht ik ‘daar moet ik iets meer mee’.” Tom bedacht het concept, ging in gesprek met diverse chefs die dat wel zagen zitten en werkte het idee uit.
In anderhalf jaar tijd is The Cool Market uitgegroeid tot een verantwoorde én betaalbare maaltijdservice waar je kunt kiezen uit gerechten van inmiddels elf topleveranciers. Eén van de chefs die met veel plezier gerechten levert aan The Cool Market is Dick Middelweerd, tweesterrenchef van De Treeswijkhoeve in Waalre. ,,Ik geloof hier echt in”, aldus Dick. ,,Wij hebben zo’n tien jaar geleden al het concept ‘Trees voor Thuis’ ingevoerd, waarbij we verse maaltijden bezorgden bij mensen in onze regio. Dat was natuurlijk heel lokaal. Toen Tom op ons pad kwam, vond ik het een sympathiek idee en zijn we ingestapt. Wij bereiden in de wat stillere momenten onze ‘Trees voor Tuis’-gerechten. Met de shockvriezer worden de maaltijden binnen twee minuten tot in de kern bevroren. Hierdoor behoudt het eten volledig zijn smaak. Af en toe belt Tom me op om mijn advies te vragen over een bepaalde chef waar hij mee in zee wil.”
Tot nu toe heeft The Cool Market kunnen draaien van het eigen geld van Tom. Sinds kort is broer Frank de gelederen komen versterken. Frank heeft veel ervaring in IT en kan de hele digitale kant verder gaan oppakken. Om het concept verder uit te breiden, gingen de broers op zoek naar investeerders via Investormatch.nl. Nadat Tom zijn pitch had gehouden, kwamen er een aantal leuke reacties. Met enkelen daarvan is hij in gesprek gegaan en na een proces van drie maanden zijn hier twee groepen investeerders uitgerold, waaronder de Eindhovense Ernie Hiemstra. ,,Met deze financiering kunnen we de komende twee jaar vooruit.” Het geld gaat voornamelijk naar marketing en opslag.
Tom gaat zeker op zoek naar nieuwe chefs. ,,Er zijn nog zo veel verschillende keukens die heerlijke gerechten bereiden. Ik ben altijd op zoek naar chefs die openstaan voor nieuwe dingen. Voorop staat de kwaliteit van het eten, want we willen echt alleen het allerbeste. Geen culinaire liflafjes, maar gewoon goed, verantwoord én smaakvolle dagdagelijkse maaltijden. Je kunt gerust een voorraadje tegelijk inslaan zodat je in geval van ‘nood’ altijd een superverse lekkere maaltijd op tafel kunt zetten voor jezelf of je gasten, want alles is nog maandenlang te bewaren in je eigen vriezer.”
De chefs die hun maaltijden toevertrouwen aan The Cool Market zijn volgens Tom zeer tevreden. De meeste klanten van een restaurant komen uit een straal van 10 km. Met het concept van The Cool Market vergroten ze in één klap hun (naams)bekendheid in het hele land. ,,De chefs krijgen regelmatig nieuwe klanten in hun restaurant die via onze maaltijdservice met hun gerechten kennis hebben gemaakt. Zo snijdt het (koks)mes aan twee kanten.”
Over het aantal klanten van The Cool Market wil Tom niet veel kwijt. Wel vertelt hij dat vijftig procent van hun klanten vaker dan één keer bestelt. Dick Middelweerd kan er van meepraten: ,,Ik krijg de laatste tijd steeds vaker berichten ouders van studerende kinderen die bijvoorbeeld onze soepjes heerlijk vinden. Zo zijn de ouders gerustgesteld dat hun kroost gezond eet en hoeven de studenten er niet uitgebreid voor in de keuken te staan!”